Forsiden

SommerkveldGrønt selvportrettTrehestenTrehesten IIIOppstillingTre BrødreSkuespiller Leif JacobsenMed hund og BrillerKlapperRytter og reirThe National Portraits: Konge og kuSpeilMøteGutt med hundOm å være andLars Tiller ILars TillerLars Tiller til hestReisenTroféSelvportrett med stokkandRequiemEggetRytterportrettSymbioseGutt på stolLøitnant GlahnEdvardaÆsopProfessor John UgelstadEdvardaRedaktør Arve SolstadArve Solstad IGrenenReisens tre faserReise i stol IVillskudd IReise i stolKlapperMøte INachspielStillebenSelvportrett i stolHarenH. M. Kong Harald VH. M. Kong Harald VH. M. Kong Harald VH.M. Dronning SonjaStilleben IStilleben I (detalj)Rut TellefsenEllen HornHenrik IbsenLuftmadrassenSlagsceneSofaidyllRød sofaColosseum20052007200720072007200720072007201020102010201020102010HundCarlos IVLesende eselGoya, selvportrettDen som ikke kanFalk og klodeFløytespillerenKontorstol IRytterportrett, parafrase over VelazquezFlyver IFuglene fra Gaza2009200820092009200920092009Rekviem for Gazas barn (Utsnitt)2009Samlingen2009Ramzi AburedwanFamlieprtrettHemmelighetens voktereTreetMøte IGutt med hundNytt møteJente med falk IJente med falk II2011 Parafrase2011 ParafraseCarlos IV, Parafrase over GoyaAugust Von MackensenInfante Francisco De Paula AntonioLudvig I av BayernKronprinz Rudolf av Østerrike-UngarnLouis XVInfanta Maria Teresa, Parafrase over VelazquezBarna til Charles I, Parafrase over Van DyckDon Fernando, parafrase over GoyaWenche FossUtstilling på Nils Aas KunstverkstedUtstilling på Nils Aas KunstverkstedUtstilling på Nils Aas KunstverkstedUtstilling på Nils Aas KunstverkstedUtstilling på Nils Aas Kunstverksted.
Paris og Agdenes

Paris 1986/87

I 1986/87 hadde Gullvåg et lengre atelieropphold i kunstmetropolen Paris. Her arbeidet han mye, for det meste med akrylmaling på store formater. Paletten lå i stor grad i skalaen mellom sort og hvitt. Trass iherdig innsats følte han likevel at han ikke helt fant retningen på arbeidet i denne tiden. På slutten av Paris-oppholdet foretok han en reise til Normandie-kysten. Landskapet og den særegne lysvirkningen gjorde et sterkt inntrykk på ham, noe vi kan finne spor av i en rekke senere bilder.


Etter hjemkomsten i Trøndelag innså han at han var så misfornøyd med store parter av produksjonen i Paris. Dette resulterte i at han rett og slett makulerte mesteparten av maleriene.

Selv om det den gang føltes ut som en forgjeves arbeidsperiode, har han i ettertid uttalt at forsøkene fra tiden i Paris ble en viktig forutsetning for en rekke sentrale arbeider, blant annet den store syklusen av Pan-bilder, samt hans kirkeutsmykninger, og da især den temporære utsmykningen av Nidarosdomen - Malerier for en katedral, 2005.


Agdenes 1987-90

Etter reisen i Normandie flyttet Gullvåg til et hus med atelier i Agdenes, som ligger vakkert til sørvest for den ytre delen av Trondheimsfjorden.

Hans viktigste utstillinger i denne perioden var ved ASF Gallery i New York, gruppeutstillingene ”Norsk samtidskunst” ved Gøteborg Kunstmuseum (1987) og ”Eighty European Painters”, Strassbourg. Dette var en vandreutstilling som ble vist i 16 land i perioden 1987-88. Separatutstilling i Galleri Dobloug i Oslo (1990).


Sentrale verker:

Egget (Skien faste galleri)
Muren (k.e.)
Requiem (H.M. Dronning Sonjas samling)
Kapittel (p.e.)
Selvportrett, 1988 (p.e.)
Symbiose I-V. Billedserien viser blant annet hans daværende kone og datteren Åsa, som de fikk i 1988.
kunsten.jpg