Forsiden

151413121110090807060504030201AltertavlenBispekåpen i NidarosBispekåpen i NidarosEllingsøy kirkeEllingsøy kirkeEllingsøy kirkeInnset kirkeInnset kirkeKonnerud kirkeKonnerud kirkeJohanneskapellet i NidarosdomenJohanneskapellet i NidarosdomenJohanneskapellet i NidarosdomenTemporær utsmykking av NidarosdomenI begynnelsenI begynnelsen - I domenSyndefalletSyndefallet - I domenNoas arkBabels tårnGullkalven (triptyk)Gullkalven (triptyk) - I domenBebudelsenBebudelsen - I domenFlukten til Egypt og Jesu fødselFlukten til Egypt og Jesu fødsel - I domenAgnus DeiNattverden (triptyk)KorsfestelsenOppstandelsenOppstandelsen - I domenVest Agder Elektrisitetsverk, KristiansandMedisinsk Teknisk Forskningssenter i TrondheimSvartlamoenSvartlamoenRikshospitalet i OsloRikshospitalet i OsloRikshospitalet i OsloRikshospitalet i OsloMinnesmerke over Bjarne NessIla skole, TrondheimIla skole, TrondheimIla skole, TrondheimIla skole, TrondheimSkatteetaten i Sør-TrøndelagSkatteetaten i Sør-TrøndelagSkatteetaten i Sør-Trøndelag Skatteetaten i Sør-Trøndelag
Medisinsk Teknisk Forskningssenter (MTFS) i Trondheim

Imhotep er en utsmykning i auditoriet til Medisinsk Teknisk Forskningssenter. Verket måler 3,8 x 6,7 m, og opptar hele veggens bredde. Utsmykningen er malt på et svært lerret i helvevd lin, spesialbestilt fra Frankrike. Verket ble utført på atelieret, og deretter limt rett på veggen i auditoriet.

Lerretet lyser mot oss, nærmest ubehandlet, slik at all vår oppmerksomhet konsentreres om hovedmotivet. Maleriet Imhotep er malt i en temmelig oppløst form. Flere lag av tynne lasurer har fritt fått følge tyngdekraften, og dannet lette, delikate slør i varme og brune toner. I tillegg er det påført målbevisste, pastøse penselstrøk som samler formen sammen igjen. Ved første øyekast blir bildet nærmest abstrakt i sitt uttrykk, men ser man nærmere etter så stiger motivet fram. Her sitter en skikkelse på en langbent stol med dyprød polstring. Mannen er av ubestemmelig alder, barnets og oldingens trekk er flettet sammen til en ubrytelig enhet. Kanskje viser dette til medisinens tusenårige historie, men som holdes konstant ung av forskernes stadige supplementer? Et fugleskjelett er plassert ved siden av mannen, og foran dem begge svever en bolle med to egg i. Disse elementene forsterker ikke bare det historiske perspektivet, men understreker i tillegg syklusen mellom liv og død, et annet av medisinens grunnleggende forutsetninger.

Det kan virke som mannen sitter i skredderstilling, noe som kan vise til verkets tittel Imhotep. Imhotep var en egyptisk lege og universalgeni som levde ca. 3000 år før Kristus. I de mange skulpturene og relieffene som finnes av ham blir han gjerne framstilt nettopp i denne stillingen. Omkring 525 f.Kr ble han guddommeliggjort, og dyrket som beskytter av de lærde, skriverne og legene – med andre ord et passende motiv for et medisinsk forskningssenter.
kunsten.jpg