Gullvåg som grafiker
Bortsett fra noen sporadiske eksperimenter med
ulike grafiske teknikker i tiden på akademiet, har Håkon Gullvåg i all
hovedsak viet seg til maleriet. Det var ikke før han ble 35 år han for
alvor innlemmet grafiske teknikker i sitt kunstnerskap. Forhistorien
til dette har utspring i en større malerisyklus rundt Knut Hamsuns
roman Pan (1894), som han utarbeidet etter eget initiativ, og som ble brukt i en illustrert jubileumsutgave av Den norske Bokklubben i 1994. Med bakgrunn i dette solide forarbeidet laget Gullvåg en Pan-mappe med fargelitografier.
Det virker som han fant seg vel til rette innen litografiet, som på
midten av 1990-tallet ble innlemmet som en viktig side ved
kunstnerskapet hans. De siste ti årene har han hatt en rik produksjon
av litografier i både farge og sort-hvitt. Fra 2005 har han i tillegg
arbeidet med etsninger og koldnål på kobberplater.
Selv om Gullvåg er mest kjent for sine malerier, utvikler han grafikken
opp på et høyt nivå, og den utgjør et supplerende uttrykk i
kunstnerskapet hans. Sammenligner vi hans grafiske arbeider med
maleriene, finner vi igjen flere av motivene, men alltid i en noe
annerledes utarbeidelse. Det oppstår dermed et vekselspill mellom
maleri og grafikk; de erfaringer han gjør seg innen de grafiske
teknikker tar han i neste omgang opp i maleriet – og vice versa.
Trykkeverksteder
Litografi er en grafisk trykkemetode som bygger på at vann og fett
frastøtter hverandre. Kunstneren tegner på en planslipt kalkstein med
en fettholdig farge (tusj eller kritt). Etter at motivet er ferdig,
etses steinens overflate med en svak syre. Dette gjør at partiene som
skal ta opp trykkfarge skilles fra de som skal forbli hvite. Deretter
vætes steinen med en svamp før trykkfargen valses over den. Fargene
fester seg da i de fettholdige partiene, men ikke i de fuktige. Et
papir legges på steinen og begge deler føres under stort trykk gjennom
en presse. Man bruker en stein til hver farge i trykket, og hvis
fargene trykkes over hverandre får man fram blandingsfarger. I Gullvågs
fargetrykk varierer antall farger mellom 2 til 9.
Det er karakteristisk at Gullvåg i første omgang fattet størst
interesse for nettopp denne teknikken. Det umiddelbare ved den
litografiske prosessen, at man kan arbeide direkte på steinen som om
den var et stykke papir, gjør at kunstnere med erfaring innen tegning
og maleri raskt lærer seg å beherske mediet.
Selve trykkeprosessen derimot, er meget kompleks – faglig så vel som
utstyrsmessig. Gjennom hele sin historie har litografiet vært en
samarbeidets kunstart. Fra Goya og Picassos litografiske kunst og fram
til dagens kunstnere blir det ferdige trykket til gjennom et samarbeid
mellom kunstner og kunsttrykker.
I motsetning til maleriet som blir til på et ensomt atelier, er grafikk
med andre ord en skapelsesprosess som oppstår i mer sosiale omgivelser.
Alle trykkere har sine særegne faglige kvaliteter, Gullvåg oppsøker
derfor ulike trykkerier etter hvilke uttrykk han er ute etter. Han
arbeider mye på grafikkverkstedet på Kunst og Håndverksskolen i Oslo, i
tillegg oppholder han seg minst en måned i halvåret i Paris, Roma eller
Provence for inspirasjon og arbeid med grafikk.