Forsiden

SommerkveldGrønt selvportrettTrehestenTrehesten IIIOppstillingTre BrødreSkuespiller Leif JacobsenMed hund og BrillerKlapperRytter og reirThe National Portraits: Konge og kuSpeilMøteGutt med hundOm å være andLars Tiller ILars TillerLars Tiller til hestReisenTroféSelvportrett med stokkandRequiemEggetRytterportrettSymbioseGutt på stolLøitnant GlahnEdvardaÆsopProfessor John UgelstadEdvardaRedaktør Arve SolstadArve Solstad IGrenenReisens tre faserReise i stol IVillskudd IReise i stolKlapperMøte INachspielStillebenSelvportrett i stolHarenH. M. Kong Harald VH. M. Kong Harald VH. M. Kong Harald VH.M. Dronning SonjaStilleben IStilleben I (detalj)Rut TellefsenEllen HornHenrik IbsenLuftmadrassenSlagsceneSofaidyllRød sofaColosseum20052007200720072007200720072007201020102010201020102010HundCarlos IVLesende eselGoya, selvportrettDen som ikke kanFalk og klodeFløytespillerenKontorstol IRytterportrett, parafrase over VelazquezFlyver IFuglene fra Gaza2009200820092009200920092009Rekviem for Gazas barn (Utsnitt)2009Samlingen2009Ramzi AburedwanFamlieprtrettHemmelighetens voktereTreetMøte IGutt med hundNytt møteJente med falk IJente med falk II2011 Parafrase2011 ParafraseCarlos IV, Parafrase over GoyaAugust Von MackensenInfante Francisco De Paula AntonioLudvig I av BayernKronprinz Rudolf av Østerrike-UngarnLouis XVInfanta Maria Teresa, Parafrase over VelazquezBarna til Charles I, Parafrase over Van DyckDon Fernando, parafrase over GoyaWenche FossUtstilling på Nils Aas KunstverkstedUtstilling på Nils Aas KunstverkstedUtstilling på Nils Aas KunstverkstedUtstilling på Nils Aas KunstverkstedUtstilling på Nils Aas Kunstverksted.
Begynnelsen og studietiden

Allerede tretten år gammel begynte Gullvåg på den private malerskolen til trøndermaleren Roar Matheson Bye (1895-1988). Hovedtemaene her var portrett, stilleben og landskap, i tegning så vel som maleri. To år senere, i 1976, gav hans gode evner mulighet til å begynne ved kveldsundervisningen på Kunstakademiet i Trondheim (fram til 1977 Kunstskolen i Trondheim). Kveldsundervisningen var ledet av John Anton Risan. Det neste året fylte han 17 år, og var endelig gammel nok til å begynne på dagundervisningen. Her studerte han hos den svenske maleren og kunstpedagogen Georg Suttner, som kom til å bringe inn viktige impulser under akademitiden. Suttner har også forblitt en viktig samtalepartner gjennom hele kunstnerskapet.

Siden tidlig alder opparbeidet han seg grundig kjennskap til Trondheim Kunstmuseums rikholdige kunstsamling (fram til 1997 Trondhjems Kunstforening), samt den europeiske kunsttradisjonen gjennom blant annet det omfattende biblioteket til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. Vi finner i årenes løp en rekke hommager til verk i Trondheim Kunstmuseums samling, blant annet Ekko (1993) som er en parafrase over Ludvig Karstens Parafrase over Rembrandts Batseba.

Med sin klare vekt på konturlinjen og verkenes komposisjoner viser inspirasjon fra Bjarne Ness (1902-1927), som trass i kort karriere rakk å få en markant plass i norsk kunsthistorie. Gullvåg nærte i sin ungdomstid stor beundring for Bjarne Ness, og oppsøkte hyppig museets store samling med tegninger og malerier av Ness. I likhet med Ness var Gullvåg tidlig utviklet som tegner, og ble utropt til ungdomsgeni. Dette var en romantisk sverming for et kort, intenst kunstnerliv, hvor alt ble ofret for kunsten. Også Gullvåg ofret mye for kunsten, han ble blant annet fritatt for militærtjeneste, med begrunnelsen at han var ”tvangsmaler”.

I denne parallellen kan det bemerkes at den som overlever, må bevise sin kvalitet igjen og igjen resten av livet.

En viktig utstilling i 1981: ”27 unge på malere”, Kunstnernes Hus


Sentrale verker:

Grønt selvportrett, 1979 (Trondheim Kunstmuseum)
Sommerkveld, 1979 (Debut UKS, vårutstillingen Kunstnernes Hus)
kunsten.jpg