Fra Agdenes til Trondheim
I 1990 flyttet Gullvåg tilbake til Trondheim, samme år stilte han ut i Galleri Dobloug, samt gruppeutstillingen ”Norsk kunst” i Horsens, Danmark. I 1992 ble hans bilder plukket ut til utstillingen ”5 norske malere” i Rouen, Frankrike. Siden begynnelsen av 1990-tallet har han videreutviklet maleriet mot hva vi fremdeles anser som hans framste kjennetegn: En nærmest barokt frodig stil, hvor motivet risses opp med raske og velplasserte penselstrøk i skarpe farger mot en ofte monokrom bakgrunn. Det figurativet antydes, med akkurat tilstrekkelig informasjon til at betrakteren fanger det opp, men samtidig ikke nok til at vi klarer å fastholde det. Bildene befinner seg slik i et eget univers, som befinner seg et sted mellom det håndfaste og det transcendente. Malemåten er med på å understreke et tema som får økende plass i kunsten til Gullvåg; tilværelsens flyktighet. Øyeblikket blir ugjenkallelig borte, og finnes kun som vage minner, gjerne understøttet av fotografier og bevarte gjenstander. Det foruroligende får en sentral plass i bildene hans.
Barndommen danner fremdeles en viktig kilde for inspirasjon, men etter hvert ser vi hvordan hans egne barn flettes inn i denne motivkretsen. Barnas opplevelser og erfaringer får i disse bildene en funksjon som en form for videreføring og aktualisering – en form for korrektiv av egen barndom.
Vi finner samtidig en dreining mot det litterære. I 1991 påbegynte han arbeidet med Pan-serien, som tar for seg Hamsuns roman Pan (1894). Dette resulterte i en større malerisyklus som i tid strekker seg til 1995. Bildene ble i løpet av 1995 vist i Trondheim Kunstmuseum, Stenersenmuseet i Oslo, Galleri Vielle du Temple, Paris, samt på Hamarøy i forbindelse med Hamsundagene. I tillegg ble en litografiutstilling av Pan-motiver vist i en rekke land i regi av UD.
Sentrale verker:
Portretter av John Ugelstad (1992), professor i kjemi og nær venn av kunstneren (et triptyk ble innkjøpt av Nordnorsk Kunstmuseum)
Pan-serien Gutt på stol (p.e.)