Forsiden

SommerkveldGrønt selvportrettTrehestenTrehesten IIIOppstillingTre BrødreSkuespiller Leif JacobsenMed hund og BrillerKlapperRytter og reirThe National Portraits: Konge og kuSpeilMøteGutt med hundOm å være andLars Tiller ILars TillerLars Tiller til hestReisenTroféSelvportrett med stokkandRequiemEggetRytterportrettSymbioseGutt på stolLøitnant GlahnEdvardaÆsopProfessor John UgelstadEdvardaRedaktør Arve SolstadArve Solstad IGrenenReisens tre faserReise i stol IVillskudd IReise i stolKlapperMøte INachspielStillebenSelvportrett i stolHarenH. M. Kong Harald VH. M. Kong Harald VH. M. Kong Harald VH.M. Dronning SonjaStilleben IStilleben I (detalj)Rut TellefsenEllen HornHenrik IbsenLuftmadrassenSlagsceneSofaidyllRød sofaColosseum20052007200720072007200720072007201020102010201020102010HundCarlos IVLesende eselGoya, selvportrettDen som ikke kanFalk og klodeFløytespillerenKontorstol IRytterportrett, parafrase over VelazquezFlyver IFuglene fra Gaza2009200820092009200920092009Rekviem for Gazas barn (Utsnitt)2009Samlingen2009Ramzi AburedwanFamlieprtrettHemmelighetens voktereTreetMøte IGutt med hundNytt møteJente med falk IJente med falk II2011 Parafrase2011 ParafraseCarlos IV, Parafrase over GoyaAugust Von MackensenInfante Francisco De Paula AntonioLudvig I av BayernKronprinz Rudolf av Østerrike-UngarnLouis XVInfanta Maria Teresa, Parafrase over VelazquezBarna til Charles I, Parafrase over Van DyckDon Fernando, parafrase over GoyaWenche FossUtstilling på Nils Aas KunstverkstedUtstilling på Nils Aas KunstverkstedUtstilling på Nils Aas KunstverkstedUtstilling på Nils Aas KunstverkstedUtstilling på Nils Aas Kunstverksted.
Fra Agdenes til Trondheim

I 1990 flyttet Gullvåg tilbake til Trondheim, samme år stilte han ut i Galleri Dobloug, samt gruppeutstillingen ”Norsk kunst” i Horsens, Danmark. I 1992 ble hans bilder plukket ut til utstillingen ”5 norske malere” i Rouen, Frankrike.


Siden begynnelsen av 1990-tallet har han videreutviklet maleriet mot hva vi fremdeles anser som hans framste kjennetegn: En nærmest barokt frodig stil, hvor motivet risses opp med raske og velplasserte penselstrøk i skarpe farger mot en ofte monokrom bakgrunn. Det figurativet antydes, med akkurat tilstrekkelig informasjon til at betrakteren fanger det opp, men samtidig ikke nok til at vi klarer å fastholde det. Bildene befinner seg slik i et eget univers, som befinner seg et sted mellom det håndfaste og det transcendente. Malemåten er med på å understreke et tema som får økende plass i kunsten til Gullvåg; tilværelsens flyktighet. Øyeblikket blir ugjenkallelig borte, og finnes kun som vage minner, gjerne understøttet av fotografier og bevarte gjenstander. Det foruroligende får en sentral plass i bildene hans.

Barndommen danner fremdeles en viktig kilde for inspirasjon, men etter hvert ser vi hvordan hans egne barn flettes inn i denne motivkretsen. Barnas opplevelser og erfaringer får i disse bildene en funksjon som en form for videreføring og aktualisering – en form for korrektiv av egen barndom.

Vi finner samtidig en dreining mot det litterære. I 1991 påbegynte han arbeidet med Pan-serien, som tar for seg Hamsuns roman Pan (1894). Dette resulterte i en større malerisyklus som i tid strekker seg til 1995. Bildene ble i løpet av 1995 vist i Trondheim Kunstmuseum, Stenersenmuseet i Oslo, Galleri Vielle du Temple, Paris, samt på Hamarøy i forbindelse med Hamsundagene. I tillegg ble en litografiutstilling av Pan-motiver vist i en rekke land i regi av UD.


Sentrale verker:

Portretter av John Ugelstad (1992), professor i kjemi og nær venn av kunstneren (et triptyk ble innkjøpt av Nordnorsk Kunstmuseum)
Pan-serien
Gutt på stol (p.e.)
kunsten.jpg