Fra London til Trondheim
London
Gullvåg foretok et arbeids- og studieopphold i London 1983-84. Her ble han fascinert av “London School of Painting”, især malere som Kitaj, Hockney og Auerbach. I denne perioden gikk han inn i et dypere billedrom. Han går med andre ord bort fra akademitidens utforskning av maleri som flate, og åpner opp et rom innover i bildet. Sentrale bilder fra London:
Første billedserie/syklus:
The National Portraits. Dette er hans første billedsyklus, temaet er parafraser over portretter i The National Portrait Galleri, London. Et karakteristisk maleri er
Konge og ku, triptyk (k.e.)
Reisen (Lillehammer Kunstmuseum)
Møte (k.e.)
Krønike (Rogaland Kunstmuseum)
Trondheim
Etter Londonoppholdet ble malingen mer pastos, overflaten modelleres opp av maling, slik at enkelte deler av motivet framstår i relieff, noe som gir en ekstra dybdevirkning, og forsterker spillet i lys og skygge. Den tredimensjonale effekten forsterkes i flere arbeider ved at kunstneren fester objekter til billedflaten. Et slående eksempel er
Trofé (1985), hvor en revepels avslutter bildet i øvre kant. Samtidig som reven er myk i pelsen og vakker å se på, så forsterker den motivets makabre stemning. Verket er en myldrende, underlig sammenstilling som skaper mange ulike assosiasjoner, hovedsakelig i retning av det urovekkende og skremmende.
Temaet barndom ble lagt bort for en stund, i stedet vektlegges portrettkarakteren. Vi finner dessuten en rekke framstillinger av menneske med dyr som attributter, som i
Rytter og reir.
I 1985 var han representert i utstillingen ”Kunst in Norwgen Heute”, Museum Ludwig i Aachen, utstillingen vandret videre til London, Amsterdam m.fl.. Samme år var han med i utstillingen ”Kunst i Norden, Scandinavian Art 1945-80”, Sveaborg i Helsingfors.
1985/86 var en intens og produktiv arbeidsperiode, som samtidig gav rom for hans første store utstilling i Trondhjems Kunstforening (nåv. Trondheim Kunstmuseum) i 1985. Her viste han hovedsakelig bilder fra Londontiden. I utstillingssalen fullførte han dessuten et portrett av trøndermaleren Lars Tiller. I løpet av foråret 1986 malte han en hel utstilling som ble vist senere på våren i Galleri Dobloug.
Sentrale verker:
Selvportrett med stokkand (p.e.)
Speil (p.e.)
Rytter og reir (Nasjonalgalleriet)
Trofé, 1985 (Bergen Billedgalleri/ Bergen Kunstmuseum)
Om å være and (k.e.)
Lars Tiller til hest (Innkjøpt av UD som gave til den Jugoslaviske stat)
Portrett av Lars Tiller, triptyk (Riksgalleriet, nå Nasjonalmuseet)
Scene med gutt og hund (Trondheim Kunstmuseum)