Forsiden

151413121110090807060504030201AltertavlenBispekåpen i NidarosBispekåpen i NidarosEllingsøy kirkeEllingsøy kirkeEllingsøy kirkeInnset kirkeInnset kirkeKonnerud kirkeKonnerud kirkeJohanneskapellet i NidarosdomenJohanneskapellet i NidarosdomenJohanneskapellet i NidarosdomenTemporær utsmykking av NidarosdomenI begynnelsenI begynnelsen - I domenSyndefalletSyndefallet - I domenNoas arkBabels tårnGullkalven (triptyk)Gullkalven (triptyk) - I domenBebudelsenBebudelsen - I domenFlukten til Egypt og Jesu fødselFlukten til Egypt og Jesu fødsel - I domenAgnus DeiNattverden (triptyk)KorsfestelsenOppstandelsenOppstandelsen - I domenVest Agder Elektrisitetsverk, KristiansandMedisinsk Teknisk Forskningssenter i TrondheimSvartlamoenSvartlamoenRikshospitalet i OsloRikshospitalet i OsloRikshospitalet i OsloRikshospitalet i OsloMinnesmerke over Bjarne NessIla skole, TrondheimIla skole, TrondheimIla skole, TrondheimIla skole, TrondheimSkatteetaten i Sør-TrøndelagSkatteetaten i Sør-TrøndelagSkatteetaten i Sør-Trøndelag Skatteetaten i Sør-Trøndelag
Svartlamoen

I samarbeid med Håkon Bleken laget Gullvåg en diger veggutsmykking på et rivingstruet hus i Biskop Darres gate nr. 10, Svartlamoen. Verket ble gitt som en gave til byens 1000-års jubileum. Men på dette tidspunktet var kommunen lite glade for tiltaket, da den var malt på et hus i en bydel som var vedtatt å rives.

Maleriet ble da også laget på oppfordring av beboerne på Svartlamoen, som del av den årelange kampen mot Trondheim kommunes forsøk på å sanere bort den karakteristiske bebyggelsen. Utsmykkingen er malt rett på en ca 8 x 7 meter stor gavlvegg. Veggen er naturlig todelt, med tydelige spor etter nabohuset som allerede var revet etter en brann. Bleken fikk ansvar for øvre del, som han smykket med to Justitiafigurer i hvite kjortler mot blå himmel, mens Gullvåg malte på sin del tverrsnittet av et hus som var møblert og bebodd. Med dette understreket Gullvåg på effektivt vis verdien av at Svartlamoen skulle få leve videre. Motivet er enkelt og stilisert, slik at det fungerer godt også på avstand.

Måten de to anerkjente og etablerte kunstnere benyttet sitt maleriske uttrykk til å bevare andre kulturverdier er unikt i Norsk sammenheng. Faktisk gav kommunen dem gjentatte ganger maleforbud, men kunstnerne trosset dette. Saken fikk stor dekning av media. Men politikerne og de kommersielle aktørene gav seg ikke så lett, året etter ble det snakk om å flytte hele det malte huset på folkemuseet, og rive resten av bebyggelsen. Derfor malte kunstnerne et lite ovalt oblat på hvert av de 12 rivningstruede husene. Ideen om oblatene fikk Gullvåg i Gamlebyen i Praha, hvor husene har malte bilder eller symboler i stedet for nummer.

Denne saken er et unikt fenomen i norsk samtid, hvor kunst har fungert som en aktiv protest mot et politisk vedtak, og trolig var medvirkende til at rivingen av Svartlamoen ble stanset.
kunsten.jpg